Kohderyhmä: 7.–9.-luokkalaiset
Kesto: noin 40 minuuttia
Suositeltu osallistujamäärä: yksi koululuokka
Bark tuottaa yksin ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa pääasiassa aikamatkakäsikirjoja ja erilaisiin taidemuotoihin keskittyviä pedagogisia työpajoja. Aineistoista laaditaan fyysiset ja digitaaliset versiot. Opettajat, museotyöntekijät, kulttuurivastaavat tai työpajaohjaajat voivat omatoimisesti käyttää suurta osaa aineistosta. Osalle aikamatkoista laaditaan opintomateriaalit, joihin voi syventyä ennen aikamatkaa ja sen jälkeen.
Alla on luettelo kaikkien saatavilla olevista aineistoista.
Hilma-hiiren seikkailu sijoittuu vuoteen 1899 ja se kertoo leikkimielisesti tuon ajan kaupunkilaiselämästä ja valmistautumisesta Johan-veljen vierailuun.
Hilma-hiiren seikkailu toimitetaan päiväkotiin ja noudetaan sovittuna ajankohtana. Aikamatka seikkaillaan itsenäisesti oman esikouluopettajan johdolla. Laina-aika on 1 viikko ja se on maksuton.
Aikamatkaseikkailu etenee luettavan tarinan ja viiden numeroidun elävöityslaatikon avulla. Päiväkohtaisen tarinan päätteeksi avataan elävöityslaatikko, minkä sisältö tukee juuri luettua tarinaa.
Ota yhteyttä:
Artbox koostuu alakouluille ja yläkouluille laaditusta työpajasta, mutta menetelmää voi soveltaa myös muille. Artbox-laukuissa on aineistot ja ohjeet, joiden avulla oppilaat pääsevät kokeilemaan erilaisia taidemenetelmiä. Laukun voi lainata Bark:ilta, ja opettajat toteuttavat ohjelman yhdessä oppilaiden kanssa.
Taidegrafiikka-Artboxissa oppilaat pääsevät tutustumaan taidegrafiikan kohopainantamenetelmään press print -levyjen avulla. Tekniikka tarjoaa antoisan, inspiroivan ja helpon tavan oppia taidegrafiikasta.
Taidetta voi tehdä keittiöstä löytyvillä tarvikkeilla! Oppilaat luovat rakenteita merisuolan ja muovikelmun (tuorekelmun) avulla.
Raapetekniikka, Vallattomat viivat
Raapetekniikka on monipuolinen tekniikka, missä raapepohjan pintaa eri työvälineillä raapimalla saadaan esiin valokohtia.
Tämä Artbox sopii sekä ala- että yläkouluille.
Poptaide-Artboxissa tutustumme taidehistoriaan, pohdimme taiteen merkitystä ja teemme oman poptaidetyylisen maalauksen.
Unenomainen maisemamaalaus on helppo ja antoisa tapa inspiroitua kuvauksellisesta taiteesta. Motto ”Kaikki voivat” sopii hyvin tämän tekniikan kuvailuun.
Kesto: Koulu saa Artboxin käyttöönsä noin kolmeksi päiväksi.
Suositeltu osallistujamäärä: yksi koululuokka/Artbox
Mysteeribox on taidemysteeri laatikossa. Oppilaat pääsevät Barkin Mysteeriboxin avulla ratkomaan tätä leikkisää taidemysteeriä opettajansa johdolla.
Kansallisgalleria Ateneumin taidemuseon arvokas maalaus ”Taistelevat metsot” on varastettu.
Poliisi pyytää teiltä apua kadonneen taideteoksen mysteerin selvittämiseen. Kuka varasti taideteoksen ja missä se on nyt? Teidän täytyy olla ovelia, nokkelia ja luovia. Osaatteko ratkaista kadonneen maalauksen mysteerin?
Kohderyhmä: 5.–6.-luokkalaiset
Kesto: 30–40 minuuttia/ryhmä
Suositeltu osallistujamäärä: noin 10 oppilasta/ryhmä
Aarteenetsijän mysteeri
APUA! Isoisäsi on vaikeuksissa!
Isoisäsi, joka on tunnettu historiantutkijana ja intohimoisena seikkailijana on kadonnut etsiessään Viisasten kiveä, mikä pystyy muuttamaan metallin kullaksi.
Hän on kuitenkin lähettänyt sinulle kirjeen, kompassin ja vihjeen, jotta löytäisit hänet tarvittaessa.
Auta isoisääsi, mutta ole varovainen, sillä matkan varrella on paljon vaaroja…
Kohderyhmä: 5.–6.-luokkalaiset
Kesto: 30–40 minuuttia/ryhmä
Suositeltu osallistujamäärä: noin 10 oppilasta/ryhmä
Opettajat vievät oppilaat kuvitteelliselle matkalle, jossa identiteetillä, tunteilla ja kielellä on merkittävä rooli. Ohjelman tavoitteena on lisätä oppilaiden tietoisuutta sanojen merkityksellisyydestä ja siitä, miten sanat ja sanavalinnat voivat luoda rajoja. Ohjelmalla halutaan innostaa uudenlaisiin ajattelutapoihin ja näkemyksiin omasta identiteetistä sekä esittää erilaisia tapoja hyödyntää sanataidetta.
Sanojen valta ‑ohjelmasta on kaksi eri versiota. Yksi, jossa opettajat toteuttavat ohjelman itse digitaalisten ohjeiden avulla, ja toinen, jossa Barkin pedagogi saapuu kouluun toteuttamaan ohjelman.
Kohderyhmä: 7.–9.-luokkalaiset
Kesto: 3 tapaamista à 2x45 minuuttia
Suositeltu osallistujamäärä: yksi koululuokka
Ota yhteyttä:
Maailmanperintöagenttikoulu on pedagoginen ohjelma, jossa lapsille tarjotaan mahdollisuus ryhtyä oikeiksi Maailmanperintöagenteiksi mukaansatempaavalla ja leikkisällä tavalla. Lapset oppivat hiipimään agenttien tavoin, tulkitsemaan jääkauden jälkiä lähiympäristössä ja raportoimaan agenttipäällikölle löytämistään jäljistä! Maailmanperintöä esitellään ohjelmassa mm. animaatioiden ja tehtävien avulla. Pedagogisen paketin sisältö: 1. Esittelyvideo 2. Agenttien/Pedagogin vierailu 3. Video ja jälkikäteistehtävä ja 4. Näyttely.
Ohjelmasta on saatavilla kaksi erilaista versiota. Yhdessä versiossa opettaja vastaa itse koko ohjelman toteuttamisesta, kun taas toisessa versiossa Barkin pedagogi toteuttaa ohjelman.
Kohderyhmä: 0.–2.-luokkalaiset
Kesto: 60 minuuttia
Suositeltu osallistujamäärä: enintään noin 20 lasta
Ota yhteyttä:
Maailmanperintölähettiläät on pedagoginen ohjelma, jonka lähtökohtana on vastuumme suojella ja hoitaa yhteistä maailmanperintöämme. Ohjelmassa keskitytään ainutlaatuiseen geologiaamme ja erityiseen luontoomme. Oppilaista tulee lähettiläitä, ja he oppivat maailmanperinnön suojelemista. Oppilaat hyödyntävät ympäristötaidetta luodakseen konkreettisesti suojaavia toimenpiteitä fladoille eli maankohoamisen seurauksena syntyneille vesistöille. Pedagogisen paketin sisältö: 1. Esittelyvideo ja esitehtävä 2. Barkin vierailu ja 3. Loppuyhteydenotto/-kirje koululle.
Kohderyhmä: 4.–6.-luokkalaiset
Kesto: noin 8 oppituntia
Ota yhteyttä:
Opetusmateriaalipakettiin sisältyy mm. aikalaiskertomuksia, valokuvia ja tehtäviä. Tavoitteena on elävöittää menneisyyttä ja esittää monimutkaisetkin historialliset tapahtumat helposti lähestyttävällä tavalla. Tehtävät innostavat keskustelemaan sotahistorian tapahtumien merkityksistä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä.
Vuoden 1918 paketissa selitetään sisällissodan aikaisia tapahtumia ja tarjotaan mahdollisuus pohtia sotaa eri näkökulmista.
Kotirintama-paketissa käsitellään toisen maailmansodan aikaista Suomea ja valotetaan erityisesti tavallisten ihmisten elämää sota-aikana.
Kohderyhmä: 7.–9.-luokkalaiset
Ota yhteyttä:
Barkin aikamatkamenetelmää on tutkittu Master-tutkielmassa.
Ulrika Storbacka (MSc in Global Health, Uppsala University) on tutkinut menetelmää analysoimalla kirjeitä, jotka aikamatkailijat ovat kirjoittaneet.
– Tulokset osoittavat, että innovatiiviset menetelmät, kuten aikamatkamenetelmä, voivat edistää kotouttamista ja pitkällä aikavälillä vaikuttaa positiivisesti sekä henkilö- että yhteiskuntatasolla, Ulrika kertoo.
Mastertutkielma löytyy englanniksi täältä:
"I think about you every day, every night"
Experiences, acceptability and use of the Time Travel Method among Finnish and newly arrived migrant students in Ostrobothnia: A qualitative study.
http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1438293
Lisätietoja antaa: victoria.nylund@obotnia.fi
Barkin rekvisiittapankki sisältää koulurekvisiittaa ja eri aikakausien tyyliin ommeltuja vaatteita viikinkiajalta sekä 1700-, 1800-, 1900- ja 1950-luvuilta. Rekvisiittapankin muihin tarvikkeisiin lukeutuvat mm. peltimukit, liitutaulut, lyijytäytekynät ja köydenpunontakoneet. Rekvisiittaa vuokrataan ensisijaisesti yhteistyökumppaneille kulttuurialalla, kouluissa ja päiväkodeissa.
Ota yhteyttä:
Matkalla ajassa -menetelmäopas opastaa sinut aikamatkojen kiehtovaan maailmaan. Aikamatka on draamaleikki, jossa matkataan menneeseen aikaan. Oppaalla halutaan innoittaa opettajia, museoita ja kotiseutuyhdistyksiä järjestämään aikamatkoja ja työskentelemään kulttuuriperinnön parissa. Oppaassa neuvotaan aikamatkojen järjestämisestä, minkä lisäksi opettajat sekä museoiden ja kuntien työntekijät kertovat siinä kokemuksiaan aikamatkoista.
Kohderyhmä: opettajat, kulttuurialan ammattilaiset
Tämä sivusto käyttää evästeitä, joiden avulla parannetaan käyttäjäkokemusta.