Tidsresor i hybridformat och samskapande tidsresor
Under våren händer det mycket i Erasmus-projektet ”Digital Solutions for Applied Heritage”, som Bark gör tillsammans med Sverige och Estland.
Snart piloteras den tvärkonstnärliga tidsresan, som får ett hybridformat. Tidsresan har tema nationella symboler och det har filmats in 4 filmer med bildkonst, dans, musik och hantverk. Året är 1885 och en student, spelad av en dramapedagog lockar med eleverna att prova på de olika konstformerna. En klass kan sedan genomföra tidsresan i den egna skolan genom att titta på filmerna och med det material som Bark levererar dit. Denna helhet görs för klass 5–6 och Hietalahden koulu från Vasa kommer att fungera som pilotskola.
Den 2.2 hade vi kick-off för den andra tidsresehelheten, den samskapande tidsresan, som görs med åttondeklassister. Vi jobbar med klasser i Kristinestad, Vasa och Vörå. På den digitala kick-offen fick eleverna sitt uppdrag: att hjälpa till att forska fram material till tidsresan, som har tema Hemmafronten 1944. Det söks material i traditionella arkiv, tidningsarkiv, digitalt och en del gör också intervjuer. I slutet av februari träffas vi igen digitalt och varje skola presenterar vad de hittat, speciellt om den egna ortens händelser. Av detta skriver Barks personal inom manus för tre tidsresor på tema Hemmafronten. Dessa förverkligas med eleverna i vår.