Om oss

Österbottens barnkulturnätverk Bark

Österbottens barnkulturnätverk Barks uppdrag är att jämlikt erbjuda barn och unga högklassiga kulturupplevelser samt att arbeta för att främja barnkulturen i Österbotten och i Karleby stad.

Barn och unga ska ha nära till kultur. Tillgången till kultur ska inte bero på bostadsort, vuxnas intresse eller ekonomisk situation. Därför håller vi oftast vår verksamhet i skolor och daghem.

Bark har stor kunskap inom kulturarvspedagogik och arbetar med tidsresemetoden. Verksamheten omfattar även andra kultur- och konstformer som t.ex. bildkonst, dans, miljökonst och ordkonst. Vi arbetar alltid på två språk, ofta flera. Bark är en aktiv medlem i Förbundet för barnkultur i Finland. Administrativt hör vi till Österbottens förbund.

Bark har verksamhet i landskapet Österbottens kommuner samt i Karleby stad. Allt program vi erbjuder är kostnadsfritt för deltagarna.

Historia

Österbottens barnkulturnätverk Bark grundades år 2009 genom en gemensam satsning av Österbottens förbund och KulturÖsterbotten. Bark grundfinansieras av Österbottens förbund, Undervisnings- och kulturministeriet, KulturÖsterbotten samt Karleby stad. 

En stor del av verksamheten är projektbaserad och finansieras av externa medel.

År 2024 nådde Barks verksamhet 46 657 personer, varav 44 228  var barn och ja 2 429 vuxna. Vår omfattande digitala verksamhet nådde 32 615 personer varav 15 890 barn och unga deltog i Barks filmpedagogiska verksamhet.  

Var arbetar Bark?

Bark har verksamhet i kommunerna Larsmo, Kronoby, Jakobstad, Pedersöre, Nykarleby, Vörå, Korsholm, Laihela, Vasa, Malax, Korsnäs, Närpes, Kaskö och Kristinestad i landskapet Österbotten samt i Karleby stad.

Bark är en aktiv aktör i Förbundet för barnkultur i Finland samt medverkar i olika internationella nätverk och projekt.

Barks kontor och rekvisitalager finns i Österbottens förbunds lokaler på Sandögatan 6B i Vasa.

Vänner

Det är viktigt att ha vänner och utan samarbete skulle Barks verksamhet inte fungera. Vi samarbetar med många olika kulturaktörer som t.ex. bibliotek, hembygdsföreningar, museer och övriga föreningar. En viktig samarbetsgrupp är också utbildningsinstanser och pedagoger.

Kulturarv och konst

Barks specialområde är kulturarv och pedagogiska metoder för att levandegöra historia. När vi levandegör historia använder vi ofta tidsresemetoden.

Under pandemiåren utvecklade vi kostundervisning i en kappsäck, s.k Artboxar. Tack vare stor efterfrågan producerar vi kontinuerligt flera Artboxar och lånar årligen ut ett stort antal boxar med varierande teman till skolor och daghem.

Tidsresa

En tidsresa är en pedagogisk metod där vi använder lokalt kulturarv och lokal historia för att med alla sinnen lära oss och reflektera över samtida fenomen.

Hundratals barn, ungdomar och vuxna deltar årligen i tidsresor arrangerade av Bark. Vi ordnar även utbildningar inom tidsresemetoden för pedagoger och andra intresserade.

Temat på tidsresorna är knutet till verkliga historiska, platsbundna händelser. I tidsresorna har vi möjligheten att ta upp olika aktuella samhällsfrågor som t.ex. könsroller, migration och identitet.

Tidsresan förflyttar deltagarna till en annan tid och de blir t.ex. några av de första barnen som tar del av den allmänna läroplikten år 1921, emigranter i början på 1900-talet på väg till Amerika för att söka efter ett bättre liv eller ungdomar vid hemmafronten år 1943. Med hjälp av tidsenliga kläder och livsmedel samt genom att utföra uppgifter och ta del av frågor och drömmar som den tidens människor kan ha ställts inför kan deltagarna ta del av historien med alla sinnen.