Avslutade projekt

Konst- och kulturverkstäder för nyfinländska barn och unga

I samarbete med mottagningscentralerna inom vårt verksamhetsområde förverkligade vi konst- och kulturverkstäder för nyfinländska barn och unga. Projektet var en del av en nationell satsning i samarbete med Förbundet för barnkultur i Finland.

Projektettiden: 1.10.2022– april 2024
Finansiering: Förbundet för barnkultur i Finland /Suomen Kulttuurirahasto

Kontaktperson: victoria.nylund@obotnia.fi 

 

Kultursäcken

Projektet ville uppmuntra till kulturstigar för daghemsbarn samt ge barn en möjlighet att utveckla sin kulturkompetens.

I åtta kommuner (Nykarleby, Jakobstad, Kaskö, Larsmo, Vörå, Kronoby, Pedersöre och Laihela) erbjöds två daghem att ta del av verkstäder inom bildkonst och ordkonst.

Samarbetspartner: Kronoby bibliotek
Finansiering: Undervisnings- och Kulturministeriet

Kontaktperson: victoria.nylund@obotnia.fi 

 

Kultur för daghem

Projektet utvecklade modeller på konst- och kulturverkstäder för daghemsbarn i åldern 1–3 år. Samarbete gjordes med daghem och mottagningscentraler inom vårt verksamhetsområde. Tema: cirkus.

Projekttid: 1.4.–31.12.2023
Finansiering: Svenska Österbottens Kulturfond och Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne sr  

Kontaktperson: victoria.nylund@obotnia.fi 

 

DISAH


Erasmus+ -projektet “Digital solutions for applied heritage – exploring transnational learning opportunities” inleddes 1.6.2021 och pågick i 2 år. Projektet var ett samarbete mellan Nordiskt center för kulturarvspedagogik och Jamtli i Östersund, Kalmar läns museum, Estlands nationalmuseum, Audentes school i Tallinn och Bark. I projektet arbetade vi fram olika digitala lösningar och metoder för att förmedla tidsresor och kulturavspedagogik. Projektägare var Nordiskt centrum för kulturarvspedagogik och Jamtli i Östersund.

Kontaktperson: annina.ylikoski@obotnia.fi 

 https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1813971&dswid=-9001 

 

Folkdräkt


I projektet lyftes den sydösterbottniska folkdräktstraditionen fram. En dialog fördes med ungdomar i högstadieåldern om folkdräktens historia och betydelse. Samtidigt uppmuntrades ungdomarna att tänka på hur en sydösterbottnisk folkdräkt kan se ut nu. Vilka attribut bevaras från den ursprungliga folkdräkten och vilka tas bort. Eller blir det något helt nytt? Eleverna fick även ta del av en verkstad med traditionella textiltekniker.

Projektet delfinansierades med medel från Svenska kulturfonden.

Kontaktperson: annina.ylikoski@obotnia.fi

 

En dansande historia


I projektet sammanfördes dansens fysiska och kreativa uttryck med det levande kulturarvets identitetsskapande roll. Detta är ett projekt som uppkom under pandemin när vui sökte nya fungerande sätt att föra ut konst och kultur till skolor.

Projektet var tredelat och bestod av fem verkstäder bestående av dansfilmer, ett pedagogiskt material om dansens kulturhistoriska form och funktion och en utmaning

Dansfilmerna presenterade dansstilarna balett, street, hiphop, modern dans, folkdans och rullstolsdans.

Projektet, som riktade sig till åk 5–6, utfördes i nära samarbete med det regionala danscentret i Österbotten.

Projektet delfinansierades med medel från Svenska kulturfonden.

Kontaktperson: annina.ylikoski@obotnia.fi  

 

Kappsäcken - ett tvärkonstnärligt kulturarvspaket


I projektet utvecklades olika kappsäckar, antingen fysiska eller digitala, som utbildningsinstanser kan använda i undervisningen.

Kappsäckens tema är migration, och pedagogiska helheter utvecklades för daghem, lågstadier och högstadier.

Projektets mål var att utforska vad som definierar deltagarnas känsla av tillhörighet och utvecklandet av en egen identitet.

Projektet var ett tvärvetenskapligt samarbete med K.H. Renlunds museum, Kronoby hembygdsmuseum, Brages friluftsmuseum, Öjskogsparkens museum, Det regionala danscentret i Österbotten, Dialog ett dramapedagogiskt resurscenter och KulturÖsterbottens Kurant-projekt.

Projektet delfinansierades med specialunderstöd från Undervisnings- och kulturministeriet.

Kontaktperson: annina.ylikoski@obotnia.fi