Barkilta tilattavat ohjelmat

Ohjelma on tilattava aina vähintään viikko etukäteen ottamalla henkilökohtaisesti yhteyttä Barkin henkilökuntaan. Osa ohjelmista on tarjolla ainoastaan tiettyinä vuodenaikoina.

Aikamatkat

Kaikki aikamatkat on ankkuroitu paikalliseen ja historialliseen yhteyteen samalla kun ne pohtivat ajankohtaisia kysymyksiä.
Barkin järjestämät aikamatkat kestävät yleensä noin kaksi tuntia.

 

Vanhanajan koulupäivä

Millaista koulunkäynti oli ennen? Mitä aineita oppilaat oppivat ja miten he käyttäytyivät? Lukujärjestyksessä on esimerkiksi kaunokirjoitusta mustekynällä ja musteella, maantiedettä, laskentoa, voimistelua ja äidinkieltä. Tottelemattomat lapset voivat joutua häpeänurkkaan, mutta tässä koulussa ei ketään lyödä sormille.

Kohderyhmä: alakoulu

Pojat kirjoittavat aidoilla mustekynillä.

 

Kotirintama 1943

Millaista elämä oli Suomessa vuonna 1943? Mistä lapset ja nuoret uneksivat, ja mitä he ajattelivat tulevaisuudesta? Mitä kotirintamalla oleminen tarkoittaa? Kutsumme talkoonuoria, jotka saavat kokea kotirintaman erilaisten kotirintamaelämää värittävien askareiden avulla. Keskustelemme, etsimme kahvinkorvikkeita ja säännöstelykortteja, kirjoitamme kirjeitä eturintaman sotilaille mustekynällä ja musteella, paketoimme paketteja ja harjoittelemme suojautumaan ilmapommituksilta.

Kohderyhmä: yläkoulu ja vanhemmat oppilaat

Lanttukuutioita paistetaan pannuilla sota-ajan makeisiksi.

 

Siirtolaisuus 1900-luvun alussa

Lähteäkö siirtolaisena Amerikkaan vai ei? Elämä ”over there” houkuttelee tarjoamalla mahdollisuuksia, joita Suomessa ei ole, mutta onnistaako kaikkia? Ja kuka jää jäljelle huolehtimaan Suomesta, jos kaikki lähtevät? Ryhmä tapaa ihmisiä, joilla on erilaisia näkemyksiä ja kokemuksia siirtolaisuudesta. Täytämme esteettömyystodistuksen, harjoittelemme englantia, pakkaamme matkaa varten, kuulemme kertomuksia Amerikasta ja tilanteesta Suomessa sekä puuhastelemme puutarhassa.

Siirtolaisaikamatkalla keskitytään erilaisiin teemoihin kohderyhmän ja kiinnostuksen mukaan. Teemaehdotuksia ovat esimerkiksi sukupuoliroolit, yrittäjyys tai muukalaisviha.

Kohderyhmä: alakoulu ja yläkoulu

 

Itsenäinen maa vuonna 1917

Suomi on muutoksen partaalla vuonna 1917. Ensimmäinen maailmansota raivoaa, Venäjä on vallankumouksen kourissa ja Suomi näkee mahdollisuuden itsenäistyä. Mutta miten maata tulisi johtaa? Suomella ei ole lippua tai kansallislaulua, poliisista tai puolustusvoimista puhumattakaan. Punaiset työläiset esittävät näkemyksiään ja valkoiset suojeluskaartilaiset tuovat ajatuksiaan esiin, mutta kumman puolelle pitäisi asettua? Ja mikä on parasta vastasyntyneelle maalle?

Kohderyhmä: yläkoulu ja vanhemmat oppilaat

 

Paineen alla 1910

Suomi on Venäjän vallan alainen suuriruhtinaskunta vuonna 1910. Venäläistämistoimet ovat viime vuosina lisääntyneet huomattavasti. Monet haluavat Suomesta itsenäisen, mutta miten se onnistuisi? Asein vai keskustelemalla? Jotkut piilottavat salaisia viestejä ja pamfletteja, kun taas toiset julistavat mielipiteensä suureen ääneen. Mutta kehen voimme luottaa, ja mikä on paras tie eteenpäin? Ryhmä tapaa aikamatkalla ihmisiä, joilla on erilaisia mielipiteitä, ja tehtävien avulla ryhmä saa käsityksen tästä mielenkiintoisesta ajasta ja sen siteestä nykypäivään.

Kohderyhmä: alakoulu ja yläkoulu

 

Päivä merenkulkukaupungissa 1790

Merenkulku kukoistaa pohjalaisrannikolla. Laivat saapuvat ja lähtevät sekä tuovat mukanaan uutisia ja ihmisiä muista maista. Miten kaikki tämä otetaan vastaan? Sanotaan myös, että merenkulkuala tarvitsee lisää ihmisiä. Mitä he tekevät?  Merenkulkualalla tarvitaan mm. paljon köyttä, minkä takia kokeilemme köydenpunontaa. Merimiehillä on mukanaan useita uutuuksia vieraista maista, ja aikamatkalla kokeilemme uusia mausteita ja vieraita makuja.

Kohderyhmä: alakoulu ja yläkoulu

Köyden tekoa

Kiertokoulu 1807

Koulut ovat 1800-luvun maaseudulla harvinaisia, ja pääasiassa vain rikkaiden perheiden pojat käyvät kaupungissa koulua. Tänään seudulle kuitenkin saapuu kiertokoulu, ja sekä pojat että tytöt saavat mahdollisuuden kokeilla koulussa eri asioita. Saamme kirjoittaa liitutaululle, oppia puutarhan kasveista sekä laskea kyynärillä, jaloilla ja tuumilla.

Kohderyhmä: alakoulu

 

Sadonkorjuujuhla / Juhlapyhät n. 1890

Maatilalla on aika viettää sadonkorjuujuhlaa! Juhlaa varten täytyy tehdä valmisteluja: mankeloida, pyykätä, leipoa leipää, kirnuta voita… Ja jollakulla on varmasti jokin mielenkiintoinen tarina kerrottavanaan. Onpa hyvä, että paikalla on paljon auttavia käsiä!

Juhlan voi mukauttaa vuodenajan ja kiinnostuksen mukaan (esim. joulu tai nimipäivät).

Kohderyhmä: alakoulu ja yläkoulu

Pojat käyttävät pyykkikarttua vaatteiden pesemiseen.

 

Oppivelvollisuus 1921

Uusi, itsenäinen Suomi suunnittelee asettavansa oppivelvollisuuden kaikille lapsille. Jokainen pääsee nyt kouluun, ja toiveissa on oppivelvollisuuden avulla luoda maalle kirkas tulevaisuus. Kaikki eivät kuitenkaan ole innoissaan. Mitä maanviljelijä muka hyötyy koulusta? Mitä aineita lukujärjestykseen tulee? Käytännön oppiaineet, mikä on niiden rooli? Aikamatkaryhmästä tulee vuoden 1921 oppivelvollisuuskokeilun koeryhmä yhden koulupäivän ajaksi.

Kohderyhmä: alakoulu ja yläkoulu

 

Matkataan ristiin rastiin -tanssityöpaja

Ikä: 3–6-vuotiaat
Aika: 30 minuuttia

Tanssityöpaja yhdistää tanssin ja kulttuuriperinnön antaen lapsille hauskan ja energisen tavan kokea tanssin iloa kansantanssien jännittävässä maailmassa.

Tanssi kehittää koordinaatiota, kehontuntemusta ja -hallintaa, luovuutta ja ilmaisua. Tavoitteena on auttaa lapsia tutustumaan kansantanssiin erilaisten ilmaisumuotojen avulla ja käyttää koko kehoa liikkeisiin, jotka ovat osallistujien ikätasoon ja valmiuksiin sopivia.

Työpajat sopivat myös liikuntarajoitteisille.

Pienet lapset tanssivat.

 

Ristikkäin-tanssityöpaja


Ikä: 1.–4.-luokat
Aika: 45–60 minuuttia

Tanssityöpaja yhdistää tanssin ja kulttuuriperinnön tuoden lapsille hauskan ja energisen tavan kokea tanssin iloa kansantanssien jännittävässä maailmassa. Ristikkäin-tanssityöpajassa mennään oppiaineesta toiseen: kokonaisuudessa on vaikutteita historiasta, maantiedosta, musiikista ja liikunnasta.

Tanssi kehittää koordinaatiota, kehontuntemusta ja -hallintaa, luovuutta ja ilmaisua. Tavoitteena on auttaa lapsia tutustumaan kansantanssiin erilaisten ilmaisumuotojen avulla ja käyttää koko kehoa liikkeisiin, jotka ovat osallistujien ikätasoon ja valmiuksiin sopivia.

Työpajat sopivat myös liikuntarajoitteisille.

 

Maailmanperintöagentit

Maailmanperintöagenttikoulu on pedagoginen ohjelma, jossa lapsille tarjotaan mahdollisuus ryhtyä oikeiksi Maailmanperintöagenteiksi mukaansatempaavalla ja leikkisällä tavalla. Lapset oppivat hiipimään agenttien tavoin, tulkitsemaan jääkauden jälkiä lähiympäristössä ja raportoimaan agenttipäällikölle löytämistään jäljistä! Maailmanperintöä esitellään ohjelmassa mm. animaatioiden ja tehtävien avulla. Pedagogisen paketin sisältö: 1. Esittelyvideo 2. Agenttien/Pedagogin vierailu 3. Video ja jälkikäteistehtävä ja 4. Näyttely.

Ohjelmasta on saatavilla kaksi erilaista versiota. Yhdessä versiossa opettaja toteuttaa itse koko ohjelman, kun taas toisessa versiossa Barkin pedagogi toteuttaa ohjelman.

Kohderyhmä: 0.–2.-luokkalaiset

Kesto: 60 minuuttia

Suositeltu osallistujamäärä: enintään noin 20 lasta

 

Kurssi aikamatkamenetelmästä

Miten tehdä aikamatka? Mitä on tärkeä muistaa? Mitä tarvitaan alkuun?

Kesto: 2 tuntia–1 päivä
Kohderyhmä: Aikuiset